بیایم با هم آینده خودمان را با جی بلوچ بسازیم.

تفاوت هاست و سرور

فرق هاست با سرور در این است که هاست یک کامپیوتر یا هر دستگاهی است که به شبکه متصل می شود، در حالی که یک سرور نرم افزار یا یک دستگاه سخت افزاری است که به سایر برنامه ها یا دستگاه های موجود در شبکه خدمات ارائه می دهد. شبکه رایانه ای مجموعه ای از لوازم جانبی رایانه است که برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری منابع به یکدیگر وصل می شوند. هاست و سرور دو اصطلاح در یک شبکه رایانه ای هستند. هاست وسیله ای است که به شبکه وصل می شود. به آن گره نیز گفته می شود. این می تواند وسیله ای مانند رایانه رومیزی ، لپ تاپ و غیره باشد. از طرف دیگر، یک سرور امکانات مختلفی را در اختیار سایر دستگاه های شبکه قرار می دهد، به عنوان مثال، یک سرور فایل، فایل ها را در شبکه ذخیره و مدیریت می کند.

در این مقاله در مورد فرق هاست با سرور بحث می کنیم.

هاست چیست؟

هاست وسیله ای است که به شبکه وصل می شود. این وسیله می تواند یک رایانه رومیزی، لپ تاپ، گوشی های هوشمند و غیره باشد. هاست نرم افزار حاوی نرم افزاری است که به آن امکان برقراری ارتباط در شبکه را می دهد. هر دستگاه موجود در شبکه یک آدرس پروتکل اینترنت (IP) دارد. این آدرس به شناسایی دستگاه موجود در شبکه کمک می کند. هنگامی که یک دستگاه نیاز به ارسال داده به دستگاه دیگر دارد، با بررسی آدرس IP دستگاه مقصد، آن داده ها به سمت مقصد صحیح هدایت می شوند. بعضی اوقات هاست ها به جای آدرس های IP از نام هاست استفاده می کنند. در این حالت، Domain Name System (DNS) نام هاست را به آدرس های IP مناسب تبدیل می کند.

میزبانی وب به خدماتی اطلاق می شود که با هاستینگ اینترنتی همراه باشد. شرکت هایی که این سرویس را ارائه می دهند، کامپیوترهای سرور خود را برای ذخیره وب سایت ها در اختیار شما قرار می دهند.

سرور چیست؟

سرور نرم افزار یا یک دستگاه سخت افزاری است که به سایر دستگاه های موجود در شبکه خدمات ارائه می دهد. مشتری (client) نرم افزار یا سخت افزاری است که خدمات یک سرور را به دست می آورد. یک سرور می تواند به چندین مشتری خدمات ارائه دهد و یک مشتری می تواند به چندین سرور متصل شود. اجرای کلاینت و سرور از یک دستگاه امکان پذیر است یا سرور می تواند یک دستگاه فیزیکی جداگانه باشد.

بسته به خدمات ارائه شده انواع مختلفی از سرورها وجود دارد. برخی از سرورهای رایج شامل سرورهای وب، فایل سرورها، سرورهای پایگاه داده، سرورهای پستی و سرورهای اپلیکیشن است. به طور کلی، سرورها خدمات مختلفی از قبیل ذخیره سازی داده ها و مدیریت، اشتراک منابع، محاسبات و غیره را به مشتریان ارائه می دهند. علاوه بر این، سرورهای قدرتمند دیگری نیز وجود دارند که برای برقراری ارتباط داده مطمئن و دقیق، در مراکز داده اجرا می شوند.

در نرم افزار از یک سرور به عنوان یک صفت برای سیستم عامل سرور استفاده می شود. این برنامه برای اجرای برنامه های سرور در نظر گرفته شده است. در سخت افزار، سرور یک کامپیوتر ویژه است که توانایی میزبانی وب سایت ها و ابزارهای مبتنی بر وب را دارد.

سرور می تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد که عملکردها یا خدمات دیگری را برای سایر دستگاه ها یا برنامه های رایانه ای ارائه می دهد. این دستگاه ها و برنامه های رایانه ای در مدل مشتری-سرور “مشتری” نامیده می شوند.

فرق هاست با سرور

  • تعریف

فرق هاست با سرور این است که هاست یک رایانه یا دستگاهی است که به شبکه متصل می شود، در حالی که یک سرور نرم افزار یا یک دستگاه سخت افزاری است که برای سایر برنامه ها یا دستگاه های موجود در شبکه خدمات ارائه می دهد.

  • عملکرد

هاست در حالی که سرور منابع را به اشتراک می گذارد و خدمات را ارائه می دهد، منابع را مصرف می کند.

  • روش اتصال

یک هاست می تواند از طریق اینترنت به دستگاه های دیگر متصل شود، در حالی که یک سرور می تواند از طریق شبکه محلی (LAN) یا اینترنت به دستگاه های دیگر متصل شود.

سرورها می توانند رایانه هاست باشند، اما همه هاست ها را نمی توان سرور در نظر گرفت. هاست شبکه، هر سخت افزار رایانه ای یا دستگاهی است که از طریق اینترنت به شبکه وصل می شود. از طرف دیگر، سرور می تواند یک برنامه کامپیوتری یا سخت افزاری باشد که عملکردی را در اختیار شما قرار می دهد که سایر دستگاه های متصل به آن می توانند از طریق مدل سرویس دهنده به آن دسترسی داشته باشند. فرق هاست با سرور این است که سرور را می توان با استفاده از اتصال محلی یا اینترنت به رایانه های دیگر وصل کرد. در مقابل، هاست فقط با استفاده از اتصال اینترنتی می تواند به رایانه های دیگر وصل شود.

هاست شبکه می تواند منابع را با سایر گره ها یا دستگاه های به هم پیوسته به اشتراک بگذارد، در حالی که تنها هدف سرور اشتراک اطلاعات، برنامه ها و منابع با سایر رایانه ها یا دستگاه های متصل به آن است.

فرق هاست با سرور به راحتی با مشاهده اینکه چگونه هاست و یک سرور با مشتریان ارتباط برقرار می کنند قابل تشخیص است. با این حال، تشخیص تفاوت هاست و سرور در دنیای محاسبات به آسانی نیست. در حقیقت، بسیاری از تازه کارهای رایانه تعاریف سرور رایانه و یک هاست وب را تغییر می دهند.

عبدالرحمان بلوچ وب‌سایت
عبدالرحمان بلوچ هستم ساکن شهر چابهار دوست دارم دانش برنامه نویسی خودم رو در اختیار هم شهری عزیزم بزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *